2013. ápr. 28.

Tippek, trükkök makrózáshoz

A makrózás az a téma ami engem a legjobban fel tud tüzelni. Azon belül is az apró bogarak, rovarok, hernyók, stb (Bettinek virágok, lepkék a kedvencei). Az ismerősök és az olvasók közül is többen kérdezgették, hogy milyen felszereléssel, technikával fotózunk. Erről már régóta tervezgetek írni, de most úgy érzem már van egy kevés ismeret, hogy belekezdjek. Ebből a sorozatból ez az első rész :)

Próbálok a makrózásból mindig egyre többet kihozni, folyamatosan csekkelem a különböző oldalakat tippek, trükkök, felszerelések, leírások, ihlet vagy téma után. Sokszor gondolkodtam el 1-1 képet nézve, hogy most vagy döglött vagy le van fagyasztva szegényke. Találtam is egy remek videót, hogy hogyan lehet tökéletes képeket csinálni:



A videó is bebizonyította, hogy lehet másképpen is mint ahogy mi szoktuk. Szóval erről a technikáról nem fogunk tudni írni semmit, mivel nem használjuk. Nálunk a fotózáshoz hozzátartozik a természetben való túrázás, sétálás... átlényegülés, a tudat teljes törlése... (hmm, de szépen megfogalmaztam). Nah, szóval, a természet légkörének hiánya miatt is van az, hogy messze áll tőlünk az a változat, hogy minden rovart, bogarat összeszedjünk, hazavigyünk és betegyük a sör mellé a hűtőbe.

Ezt is lehet másképpen is csinálni:


Ha találok valami érdekeset akkor gyorsan átmegyek rambo üzemmódba és kúszok-mászok a kiszemelt áldozat felé. Sajnos nem minden akcióról készült kép, mint például a múlt heti gyíkos ahol is 5 centire volt a kiszemelt alany az objektív lencséjétől... sokaknak fél méterre sem sikerül megközelíteni. Van néhány amiről igen... ebből következzen pár darab:




A képeken is megfigyelhető, hogy 2 különböző technikával dolgozunk. Az egyik a Close-Up lencsés, a másik a tényleges makró objektíves fotózás. Már beszereztem egy fordító gyűrűt és megrendelés alatt van közgyűrű szett is. Előbb-utóbb azokkal a felszerelésekkel is készülnek képek...

...Close-Up lencsés kép... remélem senki sem lenne olyan elvetemült, hogy a hűtőbe tenné...

...kúszó/mászó megközelítéses makró objektíves kép... 

A sorozat további részeiben bemutatásra kerülnek külön-külön a technikák, az eszközeink és a használatuk is. 

11 megjegyzés:

  1. Jó, hogy felvetetted ezt a témát! A hűtéses technikától idegenkedem és nem alkalmazom. A fordított optikát szívesen kipróbálnám. Tudsz tippet adni, honnan lehet fordító gyűrűt beszerezni?
    Egyébként szépek az illusztrációid!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vaterán már lehet szerezni 2-3000 forintért. Egyenlőre én is csak próbálgatom, nagyon kicsi az éles tartomány, eddig nincs használható képem :)

      Törlés
  2. Én is örülök a témának, s várjuk a továbbiakat is. Bár a hűtő-módszert nem próbáltam, nem is tudom milyen jelenleg a megítélése természetfotós körökben, de úgy rémlik (régebb olvastam róla), nem valószínű, hogy tüdőgyulladást, vagy légcsőhurutot kapjanak a rovarok tőle :) Hanem van egy dolog, ami kipróbálásra vár, nevezetesen a CHDK-val patkol Canon, ha minden igaz, tud focus-stackinget, 1 milliméterenként tudja tolni a fókuszsíkot és így a teljes rovar hosszát végig lehetne szkennelni. Ha itt lennél odaadnám kipróbálásra, mert kicsit lusta vagyok a teszteléshez :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pedig ezt a focus-stacking-es dolgot igazán kipróbálhatnád, elég sok videót/írást bogarásztam át, és nagyon érdekel a téma :)
      Főleg arra lennék itt is kiváncsi, hogy élő rovarral is menne-e a 80 képes sorozat, ami 3-4 percet vesz igénybe. Nem tudom, hogy bármely légy vagy akármi békén maradna amíg nincs készen a fotós. Videóknál amiket néztem, az emberek kommentbe írták hogy döglött a bogár, csak éppen a feltöltő / fotós sose cáfolta / erősítette meg ezen állításokat... szóval nem tudom, mi az igazság. Sajnos nincs a környezetemben olyan akit meg tudnék kérdezni és elmondaná a tutit :)

      Törlés
    2. Na ezért kell a tagokat szedálni :)

      Törlés
    3. lehet hűtőtáskával kéne menni?! ;)

      Törlés
  3. Jó kis cikk. Nekem a második videóban lévő képek és a módszer is jobban tetszik. A mesterséges lelassítás(hűtés) nekem sem tetszik, nem azért mert ez "embertelen" lenne, mert éjszaka is a hideg miatt ugyanez történik, hanem csakis azért mert nem természetes. Én makrózni nem nagyon szoktam, nem izgat a rovarok szemének megörökítése, de tetszenek a mások által készített képek. Közelképeimet a virágokról, lepkékről és más apróságokról makróobjektívvel csinálom vaku nélkül, esetenként derítéssel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. jók is a virágos képeid :)
      eddig én sem nagyon vakuztam, de lassan muszáj lesz, nem minden élőlény jön ki a napra... zár sebesség kell, mert iso 400 fölé nem nagyon szeretek menni, régi gépem van, ott már zajosodik rendesen :)

      Törlés
  4. Én sem nagyon szoktam makrózni, de azért érdeklődve olvastam és néztem ezt a posztot. A második videó áll hozzám is közelebb, nagyon szépek az ott felsorakoztatott felvételek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. lesz még több cikk, előbb-utóbb te is ráharapsz a témára ;)

      Törlés